
Kiedy: 16 września 2025 roku, godz. 10.30 – 17.00
Gdzie: Kino Kultura, Krakowskie Przedmieście 21/23, Warszawa
Przyjdź 16 września o godz. 10:30 do Kina Kultura w Warszawie na Forum Kreatywności.
Czas trwania poszczególnych paneli 1h 10min.
Czy sztuczna inteligencja ogranicza kreatywność? A może wspiera proces kreacji? Czy w świetle obecnych przepisów sama może być twórcą? Czy w związku z tym twórcy muszą bać się o swoją przyszłość? Jakie zmiany prawne są niezbędne, by (o)bronić twórcę w procesie gwałtownego rozwoju technologii? Kto naprawdę kontroluje dostęp do płatnych i bezpłatnych modeli AI?
Porozmawiaj o tym z nami w czasie VI Forum Kreatywności już 16 września w warszawskim Kinie Kultura.
Agenda
Prowadzenie wydarzenia: MAŁGORZATA ŚWITAŁA
Rejestracja na Forum Kreatywności od godziny 10.00
10:30 Powitanie – Włodzimierz Albin – Członek Zarządu Stowarzyszenia Kreatywna Polska
10:40 Wstęp – Małgorzata Świtała
10.50 Panel 1 – Moda na AI i jej wpływ na kreatywność
Czy wszechobecna moda na sztuczną inteligencję rzeczywiście napędza kreatywność, czy może prowadzi do jej ograniczenia? W tym panelu zmierzymy się z dylematem: czy jako społeczeństwo powinniśmy inwestować w rozwój i dostępność narzędzi AI, czy może zwiększyć finansowanie ludzkiej kreatywności? Porozmawiamy o tym, czy AI leczy, czy zatruwa kondycję polskiej kultury i jak znaleźć harmonię w codziennym współistnieniu z technologią. Czy rozwój AI kosztem twórców jest w ogóle do zaakceptowania?
Moderatorka – dr Marta Materska-Samek– akademiczka i badaczka doświadczona liderka projektów, ekspertka w branży filmowej i kreatywnej.
Rozmówcy:
Maciej Sobczyk – Przewodniczący Gildii Scenarzystów Polskich
Sylwia Czubkowska – dziennikarka z dziedzin ekonomii i technologii
dr Ewa Chamczyk – Co-founder & Head of AI Books w CampusAI
dr Ivona Tautkute-Rustecka – Ivona Tau Studio, artystka nowych mediów
12:20 Panel 2 – Uregulowania AI w prawie
Czy sztuczna inteligencja może być twórcą w świetle obecnych regulacji? Zmierzymy się z tym palącym pytaniem, analizując europejski AI Act. Skupimy się na prawach autorów i tym, jak chronić ich twórczość przed nieograniczonym wykorzystaniem w procesie trenowania narzędzi AI. Kto lub co może rozwiązać ten problem? Będziemy szukać odpowiedzi na pytanie, jakie zmiany prawne są niezbędne, by obronić twórcę w procesie gwałtownego rozwoju technologii.
Moderatorka – Marlena Kudła – Associate w Kancelarii SKP Ślusarek Kubiak Pieczyk
Rozmówcy:
Aneta Zradzińska – prawniczka, mediatorka, officer compliance, Departament Badań i Innowacji w Ministerstwie Cyfryzacji
Dr Zbigniew Okoń – ekspert Fundacji AI Law Tech
mec. Elżbieta Balcerowska – z Departamentu Prawa Autorskiego i Filmu MKiDN
mec. Monika Chmielewska – pełnomocniczka SFP – ZAPA
mec. Mikołaj Wojtal – pełnomocnik Związku Producentów Audio Video
13:45 Panel 3 – Wpływ cyfrowej rzeczywistości na izolację i społeczne wykluczenie
Kto naprawdę kontroluje dostęp do płatnych i bezpłatnych modeli AI? Poruszymy problem nieprzejrzystości procesu trenowania AI i jego globalnych konsekwencji. Zastanowimy się, jak brak cyfrowej higieny wpływa na nasze bezpośrednie relacje i odbiór kultury. Omówimy realne zagrożenia, takie jak fake news, deepfake, phishing i ograniczenia prywatności, oraz rozważymy, czy są one jedynie zagrożeniem, czy narzędziem zdobywania władzy w świecie. Dodatkowo, poruszymy temat automatyzacji pracy: kto czuje się zagrożony przez AI i co rozwój botów oznacza dla rynku pracy?
Moderatorka – Anna Wittenberg – dziennikarka Dziennika Gazety Prawnej
Rozmówcy:
dr Dota Szymborska – etyczka nowych technologii
Sonia Staniek – CEO NavigatorAI
dr Lidia Stępińska-Ustasiak – socjolożka i ekspertka w zakresie polityk publicznych oraz transformacji cyfrowej
Robert Korzeniewski Mr Root – producent muzyczny, remixer i DJ
15:35 Panel 4 – AI – narzędzie czy substytut dla twórczości
Czy sztuczna inteligencja sprawi, że wszyscy staniemy się pisarzami, fotografami, rzeźbiarzami, filmowcami, kreatorami mody czy kompozytorami? A może jest ona tylko substytutem, który spłyca ideę prawdziwej twórczości? Zmierzymy się z tym pytaniem, analizując przyszłość kultury i twórców przez pryzmat AI. Porozmawiamy o tym, czy można przekształcić sztuczną inteligencję w sprzymierzeńca i partnera dla twórców, który pozwala przekraczać granice wyobraźni i wzbogacać kulturę, zamiast ją zastępować.
Moderator – dr Stanisław Trzciński – kulturoznawca i ekonomista, prezes STX Music Solutions
Rozmówcy:
Anna Jurksztowicz – piosenkarka i producentka muzyczna
Adam Tuchliński – prezes Zarządu Głównego Związku Polskich Artystów Fotografików
Marek Czerniak – przewodniczący Rady Fundacji Indie Games Polska
David Sypniewski SWPS – z Uniwersytetu SWPS, wykłada m.in. Robotykę społeczną, Kreatywne kodowanie i Sztuczną inteligencję w sztuce i działaniach twórczych
16:45 Podsumowanie Forum Kreatywności
16:55 Zakończenie Forum
Stowarzyszenie Kreatywna Polska zaprasza. Zależy nam na relacjach z ludźmi tworzącymi kulturę i wymianie wiedzy dotyczącej Sektora Kultury i Kreatywnego. Wstęp wolny. Kto nie może przybyć do Kina Kultura może śledzić transmisję online na naszym kanale YouTube.
VI Forum Kreatywności odbędzie się 16 września 2025 r. i będzie okazją do rozmowy o sztucznej inteligencji – jak skutecznie korzystać i jednocześnie nie dać się wykorzystać. Startujemy od 10:30!
17 września organizujemy też (bezpłatne) warsztaty (SWOT dla AI w różnych sektorach kultury i kreatywnych) na które można zapisać się wysyłając e-mail na adres: kontakt@kreatywnapolska.pl
Forum Kreatywności to bezpłatne spotkanie organizowane przez Stowarzyszenie Kreatywna Polska dla osób działających w sektorach kultury i kreatywnych (SKK).
Fora Kreatywności są dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.Stowarzyszenia Kreatywna Polska (www.kreatywnapolska.pl) jest najbardziej reprezentatywną organizacją skupiającą polski sektor kreatywny reprezentują liczne podmioty z branży kultury i kreatywnej, a także organizacje polskich twórców, przedsiębiorców, wydawców, producentów, nadawców oraz dystrybutorów treści.