
Kiedy: 21 października 2025, godz. 10:30 – 17:00
Gdzie: Kino Kultura, Krakowskie Przedmieście 21/23, Warszawa
- Jakie czynniki stanowią o wartości kultury – od czego zależy jej cena, lub wycena?
- Czy wartość intelektualną da się w ogóle rzetelnie wycenić?
- W jaki sposób w Polsce przepływają środki przeznaczone na kulturę? Ile pieniędzy zainwestowanych w kulturę wraca do budżetu?
- Co jest potrzebne do tego, żeby twórcy mieli zagwarantowane godne warunki pracy i płacy?
Weź udział w bezpłatnym spotkaniu organizowanym przez Stowarzyszenie Kreatywna Polska dla wszystkich, którym kultura niezbędna jest do życia. Zaczynamy o 10:30.
AGENDA
10:50 – Panel 1: Co kształtuje wartość kultury – wprowadzenie do zagadnienia
W pierwszym panelu spróbujemy ustalić jakie czynniki stanowią o wartości kultury – od czego zależy jej cena, lub wycena. Wspólnie zastanowimy się, jakie są najważniejsze elementy i zależności kształtujące popyt i podaż w kulturze. Porozmawiamy o zbudowanych w Polsce fundamentach oraz systemie wspierającym rozwój sektorów kultury i kreatywnych (SKK). Podejmiemy również dyskusję nad tym, jak zwiększać uczestnictwo społeczeństwa w działaniach SKK i zapobiegać wykluczeniu kulturowemu.
12:20 – Panel 2: Jak wycenić własność intelektualną?
W drugim panelu porozmawiamy o tym, czy własność intelektualną da się w ogóle rzetelnie wycenić. Zastanowimy się, czy możliwe jest stworzenie swoistego „kalkulatora wartości” i komu taki kalkulator przydałby się najbardziej. Spróbujemy określić, na ile wycena powinna być powiązana z popularnością dzieła, a jak traktować sztukę niszową, trudniejszą, wymagającą od odbiorcy przygotowania i zaangażowania. Jak regulować rynek sektorów kultury i kreatywnych (SKK), aby wysokość wynagrodzeń nie była determinowana wyłącznie przez skalę popularności, lecz by twórcy i wykonawcy mieli zagwarantowane godne warunki pracy i płacy.
13:45 – Panel 3: Układ krążenia pieniądza w kulturze – środki publiczne i pozapubliczne
W trzecim panelu postaramy się opowiedzieć, w jaki sposób w Polsce przepływają środki przeznaczone na kulturę. Podejmiemy próbę policzenia, ile – jako społeczeństwo wydajemy na tę dziedzinę życia i zastanowimy się, jaki procent PKB powinien być na nią przeznaczany i – dlaczego taki, a nie inny. Porozmawiamy o tym, dlaczego powinniśmy liczyć ile z każdych 100 zł zainwestowanych w kulturę wraca do budżetu w formie podatków. Zastanowimy się, jak określić koszty powstawania utworu, czy prowadzenia teatru. Spróbujemy odgadnąć, ile kosztuje bycie twórcą i czy w ogóle da się to precyzyjnie policzyć.
15:35 – Panel 4: Uregulowania prawne na rzecz twórców
W czwartym i ostatnim panelu przyjrzymy się temu, czy w Polsce istnieją etatowi twórcy, czy raczej funkcjonują oni przede wszystkim jako przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą lub wykonawcy umów o dzieło. Powiemy o tym, jak wygląda system finansowania twórców w Polsce i jakie mechanizmy mogłyby go usprawnić, uzupełnić. Rozważymy, czy działalność twórcza znajduje dziś odpowiednie miejsce w ramach naszego rynku pracy, a może wciąż pokutuje mit, że „głodny twórca jest bardziej twórczy”.
WARSZTAT
Zapraszamy też na warsztat 22 października „VII Forum Kreatywności: Modele biznesowe dla SKK. Jak skutecznie policzyć koszty tworzenia i prowadzenia działalności”.
Gdzie: Wolters Kluwer. ul Przyokopowa 33
Prowadzenie: Anna Karpińska Uniwersytet SWPS.
Warsztaty będą prowadzone w ramach sześciu grup tematycznych: prasa, książka, fotografia, muzyka, sektor audiowizualny oraz gry.
Zapisy na warsztat: kontakt@kreatywnapolska.pl
Zapraszamy serdecznie!
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Forum Kreatywności to bezpłatne spotkanie organizowane przez Stowarzyszenie Kreatywna Polska dla osób działających w sektorach kultury i kreatywnych (SKK).
Fora Kreatywności dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Instytutu Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.
Stowarzyszenia Kreatywna Polska (www.kreatywnapolska.pl) jest najbardziej reprezentatywną organizacją skupiającą polski sektor kreatywny reprezentują liczne podmioty z branży kultury i kreatywnej, a także organizacje polskich twórców, przedsiębiorców, wydawców, producentów, nadawców oraz dystrybutorów treści.