IV Forum składało się z czterech tematycznych paneli, w których wzięli udział znamienici goście, eksperci, menadżerowie, ludzie mediów, twórcy, uznane autorytety i społecznicy zmieniający swoje otoczenie na lepsze miejsce do życia.
Szczegółowe informacje o panelach, ich zapisy video oraz prezentacje panelistów dostępne są tutaj:
- Panel 1: Jak mobilizować sektor prywatny do finansowania przemysłu kreatywnego – ZOBACZ
- Panel 2: Przestrzenie dla sektorów kultury i kreatywnych – ZOBACZ
- Panel 3: Kadry i innowacje w sektorach kultury i kreatywnyc – ZOBACZ
- Panel 4: Dostęp do usług publicznych wspierających kreatywność – ZOBACZ
Podsumowując IV Forum Kreatywności Prezes Stowarzyszenia Kreatywna Polska – Jerzy Kornowicz powiedział:
– Czwarte forum przyniosło nam wiele do myślenia. Powiem, że oczywiście były tu momenty, które budziły podziw, radość i dumę z tego, co razem w Polsce zrobiliśmy. Były też momenty, które mi przyniosły gorzką refleksję, że żyjemy w państwie dość anachronicznym, jeżeli chodzi o realizację owej konstytucyjnej roli pomocniczej państwa; w państwie, które się okopuje w swoich powinnościach coraz to większych branych na siebie i które niechętnie dzieli się kompetencjami ze społeczeństwem, do którego się zresztą tak często odwołuje jako suwerena. Tak się dzieje również jeśli chodzi o włączanie sfery sponsoringu prywatnego, na przykład jeżeli chodzi o anachroniczną ustawę o NGO-sach z 2004 roku. I generalnie niewiele się dzieje, jeżeli chodzi o uruchomienie inicjatyw obywatelskich, które mogłyby dać w efekcie wiele pieniędzy na sektor kreatywny, na kulturę i jednocześnie być może zwalniając państwo z wielkich kosztów obsługi pieniędzy zbieranych poprzez podatki. Trudno tutaj wyłowić pewne dominujące konkluzje, tym niemniej, parę bon motów zapisałem. Wśród nich są na przykład takie: że potrzebna jest odwaga legislacyjna, czyli żeby ci, którzy państwo reprezentują, wyszli z roli osób, które kalkują swoje działania pod kątem kolejnych ewentualnych kadencji rządowych, czyli owej ostrożności. To jest jakaś wada systemu demokratycznego, która jest odczuwalna nie tylko zresztą w Polsce, ale właśnie dlatego mówimy o chorej demokracji czy nie do końca optymalnej. Była mowa również o prasie i programach czytelniczych, była mowa o czystych nośnikach jako kolejnym nieuruchomionym pieniądzu poza budżetowym i w końcu – to zapamiętałam w szczególności i to sobie wyniosę z tego naszego spotkania – „well being”. Ludzie szczęśliwi przez kulturę są bardziej wydajni w pracy o całe 25 procent. Dla tych, którzy lekceważą sobie jakość życia, owe 20 procent wydajności niech będzie zachętą do tego, żeby uruchamiać się w naszych aktywnościach na rzecz kultury i kreatywności.
Obecna Dyrektorka Stowarzyszenia Kreatywna Polska Kinga Wojciechowska powiedziała również:
– Chciałam dodać, że te 25 procent podnoszenia wydajności łączy świat kultury ze światem biznesu, bo zarówno ludzi kultury żyją lepiej, ale też ludzie ze świata biznesu żyją lepiej. Dlatego wynoszę z Forum Kreatywności postulat o tym, żebyśmy się siebie wzajemnie uczyli, żeby świat kultury uczył się języka biznesu, a biznes – języka świata kultury i żebyśmy rozmawiali językiem wartości i wspólnych celów. Jeżeli państwo jest anachroniczne, to oczywiście zmieniajmy zasady jego funkcjonowania, ale z drugiej strony nie traktujmy tego jako wymówki, tylko starajmy się podejmować jak najwięcej oddolnych inicjatyw. Doświadczenia i dobre przykłady z tego Forum pokazują, że to da się zrobić.
Jerzy Kornowicz podziękował też osobom, które zorganizowały wszystkie cztery Fora Kreatywności, w szczególności Dorocie Hawliczek – byłej Dyrektorce Stowarzyszenia Kreatywna Polska, inicjatorce i Dyrektorce wszystkich czterech FK.
Forum było także dostępne jako transmisja online na YouTube i Facebooku.
Fora Kreatywności są dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.
Stowarzyszenia Kreatywna Polska (www.kreatywnapolska.pl) jest najbardziej reprezentatywną organizacją skupiającą polski sektor kreatywny reprezentują liczne podmioty z branży kultury i kreatywnej, a także organizacje polskich twórców, przedsiębiorców, wydawców, producentów, nadawców oraz dystrybutorów treści.